Hope, svensk mode når det er bedst

Hope byder på rene linjer, oversize modeller og neutrale farver, inspirationen stammer fra klassisk arbejdstøj, men har lige fået et urbant og moderne præg.

Mærket Hope er grundlagt i 2001 af to designere, Stefan Söderberg og Ann Ringstrand, hvor visionen var at skabe tøj af en god kvalitet, der er tidssvarende, og kan bruges til alle lejligheder.

Designernes kreativitet har frembragt en spændende mode, som består af både tøj og sko, men også glimrende accessories der passer til.

Når det er sagt, så står Hope for et opgør med både den traditionelle måde at nyde mode på, men også kulturelle normer, hvem siger at mænd og kvinder ikke kan gå i det samme tøj, derfor kommer deres størrelsesangivelser også både for mænd og kvinder i det samme stykke tøj, se nærmere her – https://www.butikhanghoj.dk/maerker/hope.

Hope der mode der ikke sætter dig i en boks

I følge chefdesigneren hos Hope, så bliver der aldrig diskuteret alder på stedet, hun bryder sig ikke om den tendens der er til, at folk skal passe ind i pre-definerede definitioner af hvem vi er, men Hope skal ikke være bare en ting, eller for en slags mennesker.

Det handler om at udfordre det bestående, derfor startede Hope også med at lave et maskulint modspil til det kvindelige garderobe, hvor det er vigtigt at fremhæve at mode og tøj ikke har noget køn, hvor det ikke er designerens opgave at fortælle hvad du skal gå med, fordi alle burde kunne klæde sig helt som de selv har lyst til.

Det sociale aspekt af tøjet er lige så vigtigt som tøjet i sig selv, moden skal bruges som et værktøj til at kommunikere, men også til at skabe tolerance og accept, og grundlæggende ligestilling mellem kønnene.

https://www.butikhanghoj.dk/maerker/hope

Hope står for kønsneutralitet og kontrast

Selv om Hope ved hvad de står for, så er der intet der er skrevet som er fast, eller noget der er eller skal være som det altid har været, det kan ændre sig fra den ene sæson til den anden.

Arbejdsrutinerne hos designeren ændres hver sæson, de ansatte får helt andre roller der skifter med tiden, for de skal ikke blive for fastgroede eller for komfortable i deres eksisterende roller.

Det er vigtigt ikke at have de samme roller og tage de samme beslutninger hver gang, for så kommer der det samme ud af det hver sæson.

Arbejdsgangene er heller ikke de samme, der var en sæson hvor chefdesigneren bad de ansatte om at forholde sig til de ting de ikke kunne lide, fordi det er for nemt at finde de ting vi finder smukke, og forsætte med at vælge dem, så der ikke kommer variation.

Det betyder at der hver sæson kan komme noget nyt, der absolut intet ligner fra foregående sæsoner, og dermed er der altid noget frisk at byde på, uanset hvornår du kigger ind.

Det må siges at være en modig tilgang, men det skaber noget der ikke er set før, og giver dig muligheder for at sammensætte som du helt selv vil, uden at skele til det ”normale”.