Få flere kunder med Facebook og instagram annoncering

annoncering på facebook

Driver du i dag en virksomhed, så kan du ikke komme udenom online markedsføring, eftersom langt størstedelen af alle kunderejser starter på en digital platform. Forbrugerne tyer til Google, Facebook, Instagram, Pinterest og Amazon, når de skal finde viden, inspiration eller foretage et køb. Derfor er det vigtigt at være repræsenteret på de sociale medier, hvor lige netop din kundegruppe befinder sig.

I langt de fleste tilfælde vil annoncering på Facebook og Instagram være en rentabel forretning, da stort set alle danskere er tilstede på netop disse to medier. For at få succes på sociale medier, kræver det selvfølgelig også den rette opsætning samt af målgruppe og kampagnetype. I denne artikel vil vi gennemgå nogle af bedste strategier, som du kan benytte til Instagram og Facebook annoncering.

Overvej om du bør anvende et Facebook bureau

Først og fremmest bør du overveje, om du skal benytte dig af et Facebook bureau til at varetage din annoncering på sociale medier. Som iværksætter og erhvervsdrivende kan det svært at få alt til at gå op i en højere enhed, når man har mange bolde i luften. Desuden kræver det selvfølgelig også en god forståelse for digital markedsføring, hvis man vil have succes med f.eks. Facebook annoncering.

I nogle tilfælde kan det derfor være en god idé at hyre et Instagram & Facebook bureau til at administrere dine annoncer. Du kan dermed spare tid, men samtidig også være sikker på, at dine annoncer har det bedste udgangspunkt for at skaffe dig flere kunder. Du skal dog være opmærksom på, at digital marketing er en broget branche, hvorfor det kan være svært at finde et dygtigt online marketing bureau. Vær derfor varsom, når du skal vælge en samarbejdspartner til at drive alt din annoncering på sociale medier.

instagram annoncering

Kortlæg den rette strategi for din Facebook annoncering

Det er langt fra alle, hvor annoncering på Facebook vil være en god idé. Før du går i gang med at lægge mønter i Facebook-annoncemaskinen, bør du derfor kortlægge den rette strategi for din markedsføringskampagner. Hvad er formålet med dine annoncer skal være afhænger i høj grad af, hvilken type virksomhed, som du driver. Derudover kan der være forskellige målsætninger som køb, besøgende til butik, brand awareness og lead generering. Find derfor først ud af, hvilke målsætninger du har, og sammensæt din strategi ud fra det. I den indledende strategifase skal du ligeledes fastlægge en målgruppe, som du tænker, vil give dine annoncer de bedste forudsætninger.

Push eller pull strategi

De mange forskellige annonceformater på Facebook giver utallige måder at ramme dine målgruppe på i forskellige faser. Du kan både ramme personer, som ikke kender til dig og lige såvel dem, der allerede har besøgt din hjemmeside eller vist interesse for dig.

Grundlæggende set har du med annoncering på Facebook mulighed for:

  • Øge kendskabet og skabe en større opmærksomhed omkring dit brand
  • Drive flere besøgende ind til din hjemmeside
  • Generere flere leads i form af nyhedsbrev, udfyldt kontaktformular o.lign.
  • Påvirke brugeren i købsbeslutningsprocessen
  • Påvirke brugeren til at genhandle hos dig

Der er rig mulighed for at følge din målgruppe hele kunderejsen igennem, og samtidig sikre dig at de køber hos dig igen.

Hvad med Pinterest og Snapchat

Pinterest og Snapchat er sjældent en lønsom markedsføringskanal at annoncere på, eftersom det er en meget snæver målgruppe, der befinder sig på de to platforme. Hvis du vil have succes med at annoncere på andre medier end Facebook og Instagram, så kræver det at dit produkt eller ydelse stemmer godt overens med målgrupperne.

Pinterest der næsten lige har åbnet op for annoncering i Danmark, kan dog være en god kanal at brande sig selv på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at CPM som er pris pr. tusindvisninger er yderst billigt, eftersom der er få annoncører tilstede. Spørgsmålet er blot, om det giver mening at få visninger for en målgruppe, du ikke nødvendigvis har behov for at blive eksponeret for.