Brand Activation er det nye sort indenfor marketing

branding strategi

Marketing er den vigtig del af at drive virksomhed, hvis ikke den vigtigste del. Du kan have et nok så godt produkt, men hvis ingen ved at det eksisterer, så kan det ligesom være lige meget. Der er mange forskellige fremgangsmåder til at skabe opmærksomhed om sit produkt, her er brand activation en af mulighederne. Det handler i bund og grund om at blive set og hørt direkte af den rette målgruppe til produktet. Læs mere nedenfor.

Virksomheder arbejder med konceptet på forskellig vis

Der er ikke nogen entydig og endegyldig både at arbejde med brand activation på. Se hvordan Citrus Media arbejder med brand activation, for at forstå en af de mange fremgangsmåder. Find på denne måde en virksomhed, der anvender en fremgangsmåde du kan være med på, eller søg gode råd til hvordan din egen virksomhed selv kan arbejde med brand activation.

En ny tilgang til markedsføring

Brand activation er et helt nyt paradigme inden for markedsføring, fordi målgruppen af produktet inviteres til at tale med og kommunikere om produktet. Dette kan fx ske via events både i den virkelige verden og på sociale medier, et såkaldt social media event.

På denne måde er brand activation heller ikke et ”quick fix”, der skaber øjeblikkeligt salgsboom, men er derimod en mere langsigtet strategi i forhold til at skabe opmærksomhed om produktet samt skabe pålidelighed og brand loyalitet. Fremgangsmåden er således følsom overfor negativ omtale og skal derfor bruges med omtanke.

ny tilgang til marketing

Fornyelse er vejen frem

Når det kommer til markedsføring, gælder det om at være først ude og indtænke markedsføringen i virksomhedens overordnede målsætning. Markedsføring er en løbende proces der aldrig stopper og som hele tiden må revurderes og nytænkes, for at det fortsat skaber opmærksomhed om produktet. Brand activation kan med fordel indtænkes, ikke for at tale til forbrugeren, men for at tale direkte med målgruppen. Det skal ses som en gren af virksomheden overordnede markedsføringsstrategi, som kommer løbende med andre markedsføringsaktiviteter. Ved at anvende teknikken vil din virksomhed være med fremme med sidste nye muligheder indenfor marketing, og skabe fornyelse for sig selv.

Alle virksomheder kan benytte brand activation

Umiddelbart kan alle virksomheder der ellers benytter sig af markedsføring, også benytte brand activation. Det kræver blot at der er en klar målgruppe at kommunikere med i det pågældende event. Nyopstartede virksomheder kan nogle gange have svært ved helt at påpege deres målgruppe konkret nok til at anvende teknikken og bør derfor vente til de har lidt mere fast grund under fødderne, med at anvende fremgangsmåden. Ellers er der ikke nogen regler eller normer i forhold til dette.

Invester i markedsføring
Mange virksomheder investerer meget få midler i markedsføring sammenlignet med hvor stor betydning og effekt det har. Hvis der er en målsætning om at virksomheden skal vokse, vækste og eksistere i mange år fremover, er det værd at overveje et løbende tilstrækkeligt budget til denne del. Investering i markedsføring er en investering i virksomhedens succes fremover.